החיים הטובים
18 מרץ, 2024

חושבים להשלים שעות שינה בסופ"ש? תחשבו שוב

אתם מבטיחים לעצמכם להיכנס למיטה מוקדם יותר, אבל לקצב החיים, המשימות, העבודה, הדרישות והבית יש תוכניות אחרות ואתם מוצאים את עצמכם בכל שבוע מקצרים עוד קצת את שעות השינה ומתכננים השלמת שעות שינה בסופ"ש. לא שאנחנו באים לאכזב אבל... זה לא בדיוק עובד ככה. הנה כל הפרטים.
איך לסדר שעות שינה

לפי המחקרים, אנשים מבוגרים זקוקים ל-7-9 שעות שינה רצופות כדי להרגיש ערניים, נמרצים וכדי להבטיח לעצמם תפקוד מיטבי ואריכות ימים. מחסור בשעות שינה הוא ההפרש הנוצר בין מספר שעות השינה שהגוף זקוק לו לבין השעות בהן ישנו בפועל.

מצב של מחסור מתמשך בשעות שינה עלול להוביל לתאונות, זמן תגובה איטי, חוסר ריכוז וירידה בתפקוד מערכת החיסון.

אז איך מחזירים שעות שינה?

רבים חושבים שאם ויתרו על שעות שינה בלילה יוכלו להשלים אותן בבוקר או בשנת צהריים טובה, וששבוע של סטרס נטול שינה תמיד יוכל להיגמר בסופ"ש של השלמת שעות שינה, אבל האמת היא שזה רק יוצר שעות שינה הפוכות, כי הגוף הוא לא בנק… בבנק אם יש מחסור בכסף תוכלו להחזיר הכל במרוכז ולחזור שוב לנקודת האפס, בשינה- לא. תוכלו ליהנות מסופ"ש של שינה טובה, אבל לא תתחילו את השבוע עם מצבורי שינה מלאים שיטעינו אתכם באנרגיות, ותחושת העייפות עלולה לחזור שוב…

ובכל זאת…

הגוף הוא מנגנון חכם. בזמן שאתם תוהים איך לסדר שעות שינה, הוא כבר מבחין שבלילה הקודם סבלתם מחוסר בשינה ומגביר את פעילות הגלים האיטיים במוח בלילה הנוכחי כדי לפצות על החסר. אבל במצבים של חוסר שינה מצטבר, לגוף לא תהיה דרך לתקן את המצב בעצמו. נסו בכל לילה להוסיף עוד שעה-שעה וחצי לשינה וכך לאט לאט תצליחו לצבור בחזרה את תחושת השינה הטובה שמביאה איתה עירנות וחיוניות.

כך תמנעו ממצב של חוסר שינה

במקום לתהות איך להחזיר שעות שינה? איך לסדר נכון את שעות השינה? ואיך להתמודד עם שעות שינה הפוכות, פשוט המנעו מראש ממצב של מחסור בשעות שינה:

  1. היו קשובים לגוף שלכם. אם אתם מרגישים עייפים, שהעיניים נעצמות והגוף כבה, אל תצפו בעוד פרק בסדרה ואל תלחמו עם משקה עתיר קפאין, היכנסו למיטה ולכו לישון! אם תמשכו את התחושה הזאת כנראה תתקלו בקשיי הירדמות.
  2. תכננו את השינה. צרו מסגרת של שעה קבועה בה אתם הולכים לישון ושעה בה אתם מתעוררים והבטיחו לעצמכם מספיק שעות שינה איכותית.
  3. נקו את הראש. שעה לפני הכניסה למיטה זה הזמן הנכון להוריד הילוך. לקום מהמחשב, להניח את הנייד, לכבות מסכים. להפסיק לשתות משקאות אלכוהוליים או לעשן ולהכניס את הגוף למצב של רוגע.
  4. דחו לבוקר! זכרו שגם אם משימת העבודה שלכם מאוד חשובה, אחרי שתישנו שינה ארוכה וטובה תוכלו כנראה לבצע אותה טוב יותר ובזמן קצר יותר.
  5. זכרו ששינה היא צורך! שינה היא לא פריבילגיה, לא פינוק ולא בזבוז של זמן. היא צורך פיזיולוגי ונפשי המאפשר לנו לשמור על אורח חיים בריא.
  6. השקיעו בתנאי השינה. צרו לעצמכם סביבת שינה מזמינה שתגרום לכם לרצות להגיע למיטה! השקיעו במזרון שלכם, בסדינים שלכם, בטמפרטורה בחדר ובאווירה.

לסיכום… אל תחפשו פתרונות לאיך להחזיר שעות שינה, התמקדו בפתרונות לאיך להימנע מחוסר שינה ואיך לצבור כמה שיותר שעות שינה בריאה ואיכותית.



עוד בנושא